Wat is een goede social media voor ons als webwinkeliers? Wat is onze doelgroep, waar moeten we dit jaar goed op gaan inzetten? Bekijk elk kwartaal naar een goed plan en stel hier ook je social media op aan. Krijg een hoger bereik in Google door het goed inzetten van Facebook Marketing. Of past Instagram meer bij jouw webwinkel klanten? Goed om te weten wat je doelgroep is, zodat je elk jaar weer een plan voor je social media kan uitzetten. Als het over social media gaat, spreek je meer over Facebook, Twitter, YouTube, Instagram en Pinterest. Een ander heeft het juist over Snapchat, terwijl een ander zich richt op Linkedin en Foursquare. Het begrip social media is dan ook breed om er simpelweg één aanpak voor te ontwerpen. Het is dan ook geen verrassing dat consumenten op iedere plek je boodschap op een andere manier beleven.

De grote wereld van social media

Het is belangrijk om op de juiste positie de juiste boodschap te delen. De meest favorieten blijven toch al lange tijd Facebook, YouTube en Instagram. Maar ook Snapchat, Pinterest, Linkedin, Google + en Twitter. Hoewel deze kanalen heel verschillend van karakter zijn, gebruiken consumenten de platforms vaak voor drie doelen: tijdverdrijf, nieuws en informatie verkrijgen.

Het is altijd goed om bij meerdere social media kanalen een account aan te maken en eerst rond te kijken. Zo kan je zien of hier ook jouw doelgroep zit en hoe hij zich hier gedraagt per kanaal. De beleving van Facebook is bijvoorbeeld heel anders dan van Linkedin. Facebook en Twitter zijn erg sterk op het gebied van interactie. Pinterest is dan weer meer geschikt als je een nieuw product of dienst wilt introduceren. Ook voor inspiratie en praktische tips en trucs gaan veel mensen naar Pinterest, terwijl YouTube hier bijzonder geschikt voor is. Instagram wordt als ultiem tijdverdrijf gezien, maar hier zit vaak een grote doelgroep; waar je zeker ook gezien moet worden.

Welke vorm van social media?

Bij het zetten van het juiste social media kanaal voor je webwinkel moet je dus weten via welk platform jouw klanten informatie willen halen. Het is belangrijk om je volger te kunnen raken. Om de juiste snaar hiervoor te raken, moet je wel weten welke beleving jouw doelgroep zoekt. Welk social media gebruik jij het meeste met jouw webwinkel? Succes met het goed inzetten van je social media en blijf actief hiermee bezig. Kijk waar je concurrenten zijn en laat je via deze social media ook zien. Wil je meer inzicht in hoe je op dit moment de social media inzet? Wat verbeterpunten kunnen zijn? En waar je nog veel winst kunt behalen? Hier geven wij graag persoonlijk advies over, kijk verder via de pagina van onze speciale dienst; de social media scan.

Download het e-book met 15 Content Marketing Tips voor jouw bedrijf

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.