Consumenten in een online omgeving zijn vaak ongeduldig, willen graag snel de producten zien waar ze naar op zoek zijn. Gelukkig nemen veel bezoekers de moeite om via een zoekopdracht hun gewenste product te vinden. Het zoekveld is dus een heel belangrijk onderdeel in je webwinkel. Want zo stuurt u de bezoeker door naar de productpagina naar keuze. Deze zoekfunctie wordt ook in onze webwinkel Hip & Stip Kaarten veel gebruikt. Belangrijk dat het product zo snel te vinden is, anders zal de klant de pagina wegklikken.

Met een zoekveld zal de bezoeker in korte tijd snel het juiste product vinden. Voor sommige ondernemingen is de zoekbalk de kern van alle activiteiten, denk maar eens aan Google. Daar staat de zoekbalk groot en midden op de pagina. In een webwinkel staat het zoekveld bijna altijd rechts bovenaan op de pagina. De klant verwacht ook dat het rechts bovenaan snel is terug te vinden. Het zoekveld is dan ook een belangrijk onderdeel van je webwinkel.

Zoekwoordenanalyse

Als het zoekveld op de juiste positie staat, moet je ervoor zorgen dat het inhoudelijk ook goed werkt. Je moet je aanpassen aan de bezoeker. Richt de zoekmachine zo in dat uw bezoeker kan vinden wat hij zoekt. Aangezien je de zoekmachine waarschijnlijk niet kunt instellen, moet je ervoor zorgen dat de product pagina’s slim zijn ingericht. Dit werkt in principe hetzelfde als een SEO analyse voor Google. Weet welke woorden bezoekers gebruiken.

Veel webwinkelsoftware biedt de mogelijkheid om de zoekopdrachten te analyseren. Kan dat niet, pak dan de Google Webmaster Tools erbij en onderzoek welke opdrachten veel hits opleveren. Houd er rekening mee dat mensen op uw site net anders zoeken dan in Google. Dus een goed zoekveld voor meer bereik in uw webwinkel. Heel goed en belangrijk om hier extra tijd aan te gaan besteden, die zal snel worden terugverdiend. Met meer bereik in Google, zodat je door nieuwe klanten goed gevonden zal gaan worden. Blijf hier altijd in vernieuwen, dit ziet Google dan ook heel graag.

Download het e-book met 15 Content Marketing Tips voor jouw bedrijf