Overweeg je om Instagram Shopping in te zetten voor het promoten van jouw producten? Met Instagram Shopping kun je niet alleen jouw producten promoten maar ook meer bezoekers naar jouw webwinkel of website genereren. Deze extra functie is gratis en wist je dat je producten kunt taggen in de berichten? Je hoeft dan niet meer te verwijzen naar de link in jouw bio en je kunt maximaal 5 producten taggen in 1 bericht. Plaats je een Instagram Storie handmatig dan kun je 1 product taggen.
Lees hoe je een begin kunt maken met 5 simpele stappen in Instagram Shopping:
1. Instagram Shopping is alleen mogelijk bij een bedrijfsaccount. Een bedrijfsaccount is gratis en kun je gemakkelijk met een mobiel aanpassen. Heb je dit nog niet dan kun je deze als volgt instellen. Ga naar je profiel en klik rechts bovenaan op de 3 liggende streepjes, ga dan naar ‘Instellingen’ en klik op ‘Account’ dan scroll je naar beneden en zie je in lichtblauwe letters staan ‘overschakelen naar professioneel account’, klik deze aan. Klik dan op onderstaande blauwe balk ‘Doorgaan’, kies een categorie die bij jouw bedrijf past en klik op onderstaande blauwe balk ‘Klaar’.
2. Koppel het Instagram bedrijfsaccount aan de zakelijke Facebook pagina. Ga naar je profiel en klik rechts bovenaan weer op de 3 liggende streepjes en klik op ‘Instellingen’ en dan klik je op ‘Account’. Klik vervolgens op ‘Delen in andere apps’ en dan kun je bovenaan op het Facebook icoontje klikken om jouw zakelijke Facebook pagina te koppelen aan jouw Instagram bedrijfsaccount.
3. Heb je al een productcatalogus aangemaakt op Facebook? Heb je dit nog niet ingesteld ga dan naar jouw zakelijke Facebook pagina. Het handigste is om dit via een laptop te doen omdat niet alle functies op de mobiele weergave staan. Als je op de zakelijke Facebook pagina staat dan zie je helemaal rechts een menubalk staan en dan klik je op ‘Business Suite’ en dan kom je in de omgeving waar je het shopgedeelte kunt beheren. Klik dan op ‘Handel’, klik dan op ‘Catalogus’ en dan op ‘Artikelen’. Je ziet rechtsboven een blauwe balk staan met ‘Artikelen toevoegen’ en daar kun je dus een start maken met het invoeren van jouw producten.
4. Voor het invoeren van producten kun je ook kiezen voor een automatische koppeling als je bijvoorbeeld werkt met WooCommerce (via WordPress), Open Cart of Shopify, nieuwe producten worden dan automatisch verwerkt in Instagram & Facebook Shopping. En als jouw Instagram bedrijfsaccount is gekoppeld met jouw zakelijke Facebook pagina dan zijn de producten ook te zien op Facebook inclusief het taggen van jouw producten in een bericht.
5. Als laatste, zorg ervoor dat het shopgedeelte van jouw Instagram bedrijfsaccount wordt goedgekeurd. Ga naar jouw profiel en naar de 3 liggende streepjes die vind je rechts bovenaan, klik dan op ‘Instellingen’ en dan op ‘Bedrijf’ en klik dan op de blauwe letters ‘Instagram Shopping instellen’ en wacht op goedkeuring. En dan ontvang je goedkeuring, hoe leuk is dat want je kunt aan de slag met het promoten van jouw producten. Mocht je niet direct goedkeuring ontvangen check dan aan welke regels je moet voldoen en zorg in ieder geval dat je minimaal 9 artikelen kunt invoeren, Instagram en Facebook gekoppeld zijn en dat je de betaaloptie ‘Betalen via website’ instelt anders zal de Instagram Shopping niet werken.
Met het volgen van deze 5 simpele stappen zul je merken dat je meer bezoekers genereert naar jouw webwinkel of website, wat kan leiden tot een aankoop. Zo zorg je voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf en maak je een stap in het professionaliseren van jou online marketing. Dit is een gastblog van onze Social Media VA Jessica, van Social Media Support NL. Ze geeft ondersteuning in social media beheer bij webwinkeliers.
Lees ook
Baby en kindermusthaves bij webwinkel Little Happinez
Little Happinez is in 2021 van start gegaan als webwinkel en heeft sinds dit jaar een fijne vermelding bij Winkelen in Holland. Marlies, trotse moeder van dochter Amélie, is de drijvende kracht achter Little Happinez. Vanuit Zwolle heeft ze haar droom waargemaakt: een...
Staartjes en Strikjes, mooie haaraccessoires en sieraden
Staartjes en Strikjes begon in 2009 als webwinkel met een liefde voor haaraccessoires. Wat begon met een voorraad in een simpel schoenendoosje, groeide al snel uit tot een uitgebreide online shop. Inmiddels vind je er niet alleen allerlei soorten haaraccessoires, maar...
Winkelen in Holland: promotie voor webwinkeliers
Ik neem je even mee naar het jaar 2010, toen ik zelf nog een webwinkel had in kaarten en papierwaren. Zelf was ik 15 jaar eigenaar van een webshop, van 2008 tot 2023. Als webwinkelier heb je veel taken per dag, maar korte teksten schrijven was voor mij altijd een...
Tips met een kaartendeck voor meer balans en rust
In de drukte van alledag is het soms een uitdaging om echt even tijd voor jezelf te nemen. Toch is het essentieel om bewust stil te staan bij je eigen behoeften en balans te vinden tussen werk, gezin en ontspanning. Het ‘Dichtbij Jezelf’ kaartendeck, onderdeel van het...