SEO je hebt er vast al eens van gehoord. Als online ondernemer kom je er niet omheen. Pas je geen SEO toe, dan zal je ook minder goed gevonden worden. In dit blog geef ik je 5 praktische tips hoe je zelf SEO kunt verbeteren.

Wat is SEO?

Maar eerst, wat is SEO nu eigenlijk? SEO is een afkorting van de Engelse term Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit houdt in dat de teksten op je website en meta-omschrijvingen zo zijn geschreven dat zoekmachines je website makkelijk op waarde kunnen schatten en kunnen koppelen aan zoektermen. Het resultaat van een goede SEO tekst is gevonden worden in de zoekmachine zonder daarvoor betaald te hebben.

SEO is echter meer dan teksten alleen

SEO proof teksten zijn het belangrijkste onderdeel maar zeker niet het enige onderdeel. Zo moet je website ook technisch goed werken zodat de zoekmachinerobots je website ook daadwerkelijk kunnen vinden. Verder speelt off-site SEO ook een rol. Denk hierbij aan bijvoorbeeld links naar je website en aandacht (likes, delen) op sociale media kanalen.

Met deze 5 tips kun je zelf de SEO verbeteren

Tip 1 | Schrijven, schrijven en nog eens schrijven

Goede content wordt steeds belangrijker binnen SEO. Dat je niet op alle pagina’s teksten met minimaal 1000 woorden kunt schrijven is helemaal niet erg. Richt je op die pagina’s waar je wel kwalitatief goede content kwijt kunt. Daarmee bedoel ik content waar de lezer echt iets aan heeft. Eén van de mogelijkheden hierbij is het schrijven van blogs. Deel blogs met tips, inspiratie, antwoord op veel gestelde vragen van klanten of laat bijvoorbeeld zien hoe een product werkt.

Vergeet niet per pagina of blog te werken met één (tot maximaal drie) zoektermen waarop je gevonden wilt worden en verwerk deze in de (kop) teksten en titel.

Tip 2 | Voorzie je afbeeldingen van ALT teksten

Steeds meer wordt er gezocht op afbeeldingen, daarom wordt het steeds belangrijker Google te laten weten wat er op de afbeeldingen staat. Die doe je met ALT teksten. Alt-teksten geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding.

ALT-teksten geef je al aan de bestandsnaam van een afbeelding omdat niet alle hosting programma’s je de mogelijkheid geven nog een ALT-tekst later toe te voegen of te wijzigen. Verwerk in een ALT tekst de zoektermen die gekoppeld zijn aan de pagina waarop de afbeelding komt te staan.

Tip 3 | Vul de meta omschrijving in

Als je in Google zoekt verschijnt het resultaat altijd als een titel, een link en een stukje tekst. De titel en de tekst hoort bij je meta omschrijving en kun je zelf vormgeven (meestal tenminste, want Google heeft hierin altijd het laatste woord en zal jouw teksten overschrijven als hij vindt dat dit beter bij je website past).

Vul dus voor elke pagina, product of dienst de meta titel en omschrijving in en verwerk hierin de zoekterm voor die bewuste pagina, product of dienst.

Zorg echter er wel voor dat je meta omschrijving de lezer verleidt om door te klikken. Wat uiteindelijk is dat hetgeen dat echt telt.

Tip 4 | Zorg voor backlinks

Backlinks zijn linken vanaf een andere website naar jouw website. Het aantal backlinks zijn voor zoekmachines een indicatie hoe interessant anderen jouw website vinden. Simpel gezegd, hoe meer backlinks naar jouw website, hoe hoger je zal komen in de ranking.

Backlinks kun je krijgen door bijvoorbeeld:

  • Samenwerkingen met andere zelfstandige ondernemers
  • Samenwerkingen met bloggers
  • Vermeldingen op andere websites
  • Pinterest
  • Linktr.ee
  • Je keurmerk pagina
  • De website van je leverancier

Tip 5 | Heb geduld

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar heb ook geduld. Internet is een enorm groot medium met heel veel websites. De wijzigingen die jij hebt doorgevoerd zijn dus ook niet zo maar opgepakt door de zoekmachines. Wel kun je bijvoorbeeld Google een handje helpen door via Google Search Console je sitemap te laten indexeren.

Aan SEO moet je blijven werken

SEO is iets waar je altijd aan zal moeten blijven werken. Juist door je website regelmatig te updaten en nieuwe content toe te voegen laat je de zoekmachines zien dat je nog steeds up-to-date bent en dus relevant. Plan daarom ook maandelijks (of liever nog wekelijks) tijd in op je SEO verder te optimaliseren.

 

Dit blog is geschreven door Gea Simons van Jouw technische coach. Gea helpt online onderneemsters met het technische gedeelte achter hun online bedrijf en het gebruiken van (online) tools en programma’s door hen de nodige ruggensteun te bieden zodat zij vol vertrouwen aan hun mooie bedrijf kunnen werken zonder tegengehouden te worden door een stukje techniek.