Als je online producten verkoopt dan krijg je hoe dan ook te maken met zogenaamde drempels of barrières: redenen waarom online consumenten niet bij je kopen. Ondanks dat ze het product wel geweldig vinden en het geld er voor over hebben. Een van de grootste uitdagingen van een webwinkelier is dan ook het verlagen van die drempels, waardoor bezoekers wél tot een aankoop over gaan. Overigens geldt dit ook als je geen producten maar diensten online verkoopt.

Er zijn meerdere bekende drempels in webwinkels. Denk aan de kleur van de bestelknoppen. Een rode knop schrikt af (rood = ‘gevaar, wegwezen!’). Ook het moeten invullen van een lang bestelformulier is een drempel. Vraag daarom tijdens het bestellen alleen de informatie die je echt nodig hebt om de bestelling te kunnen leveren.

Daarnaast is ‘vertrouwen’ een hele belangrijke drempel voor online shoppers. Voordat zij bereid zijn om hun geld uit te geven, willen ze zeker weten dat jij te vertrouwen bent. Daarom deel ik hieronder een aantal tips om het vertrouwen in je bedrijf te vergroten.

Zorg voor een professionele website

Een van de meest voor de hand liggende en effectieve manieren om het vertrouwen onder bezoekers te vergroten, is een professionele en moderne website. Een ‘doe-het-zelf’ website en een zelfgemaakt logo zien er gewoonweg vaak niet zo professioneel uit. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat mensen niet graag hun geld uitgeven aan een bedrijf dat geen professionele indruk maakt. Investeer dus in een goede website en een goede lay-out. Dit verdien je later zeker terug.

Sluit je aan bij een keurmerk

Voor webwinkels is een keurmerk een goede methode om te laten zien dat je bedrijf betrouwbaar is. Overweeg je dus om je daarbij aan te sluiten en kies voor een groot en bekend keurmerk. Veel keurmerken verplichten of bieden de mogelijkheid dat je gebruik maakt van hun algemene voorwaarden, waardoor zowel jij als je klanten zeker weten dat je je aan de regels houdt. Daarnaast is een betrouwbaar keurmerk aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie, waar consumenten terecht kunnen als ze een geschil met de webwinkel hebben en het onderling niet op kunnen lossen. Ook dit vergroot het vertrouwen in je bedrijf.

Gebruik een bekende payment service provider

Wanneer je een grote en bekende payment service provider gebruikt en meerdere betaalmethoden aanbiedt dan gaan meer mensen over tot een aankoop dan wanneer je bijvoorbeeld alleen PayPal aanbiedt. Niet iedereen heeft een PayPal account en daarnaast oogt het betrouwbaarder als je meerdere betaalmogelijkheden biedt. Bied alle gangbare betaalmethoden aan. Voor Nederland zijn dat iDEAL, overboeking, creditcard, PayPal en achteraf betalen. Dat laatste regel je eenvoudig via een dienst als Afterpay. Zorg ervoor dat de betaalpagina’s jouw logo bevatten, zodat mensen niet zomaar doorgestuurd worden naar een voor hen onbekende betaalpagina.

Bied producten of diensten in verschillende prijsklassen

Hoe duurder het product of de dienst die je probeert te verkopen, des te meer vertrouwen je potentiële klanten in je bedrijf moeten hebben. Mensen gaan namelijk niet zomaar een flink bedrag overmaken. Ze willen de zekerheid dat ze daarvoor ook echt krijgen wat je ze belooft. Door ook een aantal goedkopere producten aan te bieden verlaag je het risico. Je biedt de mogelijkheid om eerst een goedkoop product aan te schaffen, zodat men je service kan beoordelen en het vertrouwen in je bedrijf kan groeien. Zodra iemand het goedkopere product aangeschaft heeft, kun je ze een aanbod doen voor het duurdere product. Je hebt jezelf dan al bewezen, waardoor de drempel om te bestellen veel lager is.

Hoe ga jij om met de drempels in je webwinkel en hoe probeer jij deze te verlagen? Reageer hieronder op dit blog!

Dit blog is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop. Kijk voor meer webwinkeltips op succesmetjewebshop.nl.

Download het e-book met 15 Content Marketing Tips voor jouw bedrijf

Populaire blogs