Wil je als ondernemer met meer focus en structuur gaan werken? Lees dan eerst ook het blog ‘meer focus en structuur in je werkdag als ondernemer.’ Hier vertel ik over 5 praktische tips hoe je de werkdagen efficiënt kunt indelen. Nu gaan we verder om met meer focus een jaarplan te maken. Probeer zoveel mogelijk uit dit jaar te halen, met nieuwe plannen. Ook heb ik al ideeën laten zien in het blog ‘7 tips bij het stellen van doelen voor een marketingplan.’ Nu gaan we verder om met uitdagende doelen te gaan werken. Hierdoor zal je meer focus en structuur gaan ervaren, zodat je kunt vooruitkijken op de lange termijn.

Evaluatie en terugblik vorige jaar

Bij het lezen van dit blog aan het begin van een nieuw jaar, is het goed om terug te kijken. Hoe is afgelopen jaar gegaan en heb je alle doelen kunnen behalen? Heb je nieuwe kansen laten liggen, die je juist nu weer wilt oppakken? Neem eens de tijd om hierop terug te kijken, pak je statistieken erbij en schrijf gedachtes uit in een notitieboek. Werk met aantekeningen die je per maand gaat maken, samen met een lijst van ideeën voor het komend jaar.

Dit kun je per maand opnieuw bekijken, altijd komen er nieuwe keuzes bij of ga je wat afsluiten. Neem hier de tijd voor, zo gaan er zeker weer nieuwe deuren open. Rustige dagen gebruik ik zelf ook om te reflecteren, vooruit te kijken en nieuwe plannen te maken. Maak dus eens een overzicht met de hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. Ga verder met een lijst van concrete doelen voor de komende drie maanden. Mijn advies is om per drie maanden vooruit te kijken. Zo blijft het overzichtelijk en ga je nieuwe doelen ook sneller behalen. Zo werk je aan een verzameling van ideeën die je in de loop van het jaar opnieuw kunt gebruiken. En zoals ik altijd zeg ‘stap voor stap’ werken we weer aan nieuwe doelen.

Een jaaroverzicht maken

De planner is mijn alles, deze geeft mij altijd focus en structuur tijdens de werkdag. Zorg dus dat je planner altijd op je bureau bij je ligt. Dat je hier inzicht in hebt, veel klanten geef ik een plantraining, zodat je goed zal aanleren om echt met doelen en taken te gaan werken. Dus een goede planner is de musthave voor iedere ondernemer. In deze fase ga je terugkijken op afgelopen jaar, het is tijd voor brainstormen en nieuwe doelen formuleren. Gebruik een planner waarin je veel schrijfruimte hebt. Of ga voor een mooi notitieboek van Filofax, die je heel praktisch kunt indelen. Schrijf ideeën uit, maak ze inzichtelijk, dit geeft meer structuur.

In de terugblik komen ook de doelen van afgelopen jaar weer terug. Zijn deze doelen bereikt, of neem je deze weer mee in dit jaar? Schrijf je nieuwe doelen uit en ga ze concreet formuleren. Door hier bewust aan te gaan werken, zal je met meer focus en structuur in de juiste flow blijven. Door doelen echt uit te gaan schrijven, ga je hier bewuster aan werken.

De brainstormfase

In deze fase ga je alle nieuwe doelen voor komende maanden tot een jaar uitschrijven. Maak doelen niet te groot, want dan kun je weer het overzicht verliezen. Maak juist van doelen kleine taken, want ervaring is dat je ze dan sneller zal gaan behalen. In deze brainstormfase ga je zo groot mogelijk denken. Hier ga je alle nieuwe ideeën verder verzamelen. Schrijf ook weer alles uit, je kunt dit ook doen om een mindmap te maken. Kijk vooral wat bij jou past en wat werkt. Werk ook eens met een vragenlijst, hierdoor krijg je nieuwe inzichten.

Vragenlijst voor doelen

De vragenlijst kun je onderverdelen in werk, relatie en gezin, gezondheid,  geld en inkomen,  vrije tijd tot vaardigheden. Door het stellen van vragen maak je het meer inzichtelijk en krijg je in regel sneller antwoorden op de vragen. Hierbij wat algemene voorbeelden:

  • Ben je blij met het werk wat je nu doet?
  • Wil je meer of juist minder gaan werken?
  • Wat wil je graag extra leren?
  • Waar wil je graag extra coaching bij?
  • Waar zou je juist mee willen starten?
  • Wat zou je zelf bij voorkeur niet meer doen?
  • Welke projecten staan op je lijst door te weinig tijd?

Formuleer doelen per categorie

Door de terugblik, het brainstormen ga je nu verder met nieuwe doelen formuleren. Je merkt dat dit al rust geeft, dus nu werk je al meer volgens focus en structuur. Kijk zo per drie maanden vooruit, dan blijft het altijd overzichtelijk. Met welke doelen wil je vooral starten? Welke taken horen hierbij, om dit doel te kunnen behalen? Schrijf dit ook verder in je plan. Zo werk je al bewust met een marketingplan, hier gebruik je de planner weer actief bij. Mijn advies is dan ook, om elke week met een ‘weekdoel’ te gaan werken. Schrijf dit doel ook uit in je planner. Want hier moet je de zicht op houden. Maak dus je doelen meer inzichtelijk.

Bekijk ook de overige kwartalen

Nadat je de doelen voor het eerste kwartaal hebt uitgewerkt, maak je ook voor de rest van het jaar een algemene opzet. Maar deze vorm hoeft nog niet volledig te zijn. Hier gaat het puur om het uitzetten van de grotere lijnen. Hier kun je doelen altijd nog bijstellen, in de loop van het jaar. Blijf ze wel uitschrijven, werk er per maand weer aan. Via ons gratis E-book met de Top 15 Tips bij het werken van een marketingplan, geef ik je nog meer praktische tips. Nu je plan nog niet compleet is, geeft het wel al meer overzicht voor komend jaar.

Deze opzet van werken volgens een marketingplan zal je later ook weer verder helpen. Blijf dit dus iedere drie maanden weer herhalen. Zo heb je een compleet plan gemaakt voor komend jaar. Ik wens je heel veel succes met alle mooie doelen, maak mooie plannen en weet dat er altijd weer nieuwe deuren voor je opengaan. Maar nu wel met meer focus, structuur én overzicht. Dit laat je als ondernemer meer efficiënt werken volgens een plan.

Download het e-book met 15 Content Marketing Tips voor jouw bedrijf

Populaire blogs