Reviews verzamelen voor website als marketing strategie

door | apr 2022 | Content Marketing, Diversen, Marketing, Webwinkel | 0 Reacties

Is jouw bedrijf goed zichtbaar voor je potentiële klanten? Wat zijn tips om hier vanuit een marketing strategie mee bezig te blijven? In dit blog geef ik je waardevolle tips om testimonials of reviews te gaan verzamelen. Maar ja, hoe doe je dat? Want ze komen niet spontaan in je mailbox terecht. Met deze vijf tips, ga je vanuit een juiste marketing strategie werken. Of je nu een bedrijf of webwinkel hebt, het werkt altijd goed voor je zichtbaarheid. Onderaan dit blog zal ik ook enkele recente reviews met je delen, via de website kom je ze op diverse pagina’s tegen. Laat ze zien via social media, want jouw doelgroep wil ze lezen.

Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Wanneer je reviews verzamelt, krijg je een goed inzicht in wat klanten belangrijk vinden. Welke aspecten van diensten en producten vooral waardevol zijn, wat behoefte van je doelgroep is tot waar minder sterke punten liggen. Reviews van klanten zijn belangrijk voor je website. Zo geven ze bezoekers een goede indruk over jou als expert en je onderneming. De lezer kan hier de keuze maken om met jou contact op te nemen, of niet. Hoe meer reviews er zijn, hoe eerder bezoekers aannemen dat je ook een betrouwbaar bedrijf bent.

#Tip 1: Reviews geven meer vertrouwen

Een goede marketing strategie is om vertrouwen op te bouwen, bij nieuwe klanten. Door je reviews ook op je website te plaatsen, zal een bezoeker hier snel inzicht in krijgen. De potentiële klant zal zich in de hulpvraag gaan herkennen. En juist positieve beoordelingen kunnen net dat beetje extra geven. Plaats dan ook regelmatig nieuwe reviews. Ga met een strategie werken, zodat je na een opdracht of workshop feedback gaat ontvangen. Maak de reviews zichtbaar via de homepagina, onder diensten maar ook via de ‘over mij’ pagina.

#Tip 2: Deel reviews ook via social media

En laat de reviews niet alleen staan op je website. Laat ze vooral aan je doelgroep en volgers zien, juist via de social media. Schrijf er een post over, een Story verhaal en plaats ze ook bij de ‘highligts’ op Instagram. Via LinkedIn heb je de mogelijkheid om je klanten een review ‘aanbeveling’ te laten schrijven. Maak hier ook gebruik van, blijf netwerken met je klanten. En gebruik social media hier goed bij. Veel ondernemers denken hier nog niet voldoende aan. Ga reviews vanaf nu dus opnemen in je vernieuwde social marketing strategie.

#Tip 3: Geen kortingen in ruil voor reviews

Regelmatig krijg ik de vraag of je klanten een korting moet geven, in ruil voor reviews. Hier sta ik altijd negatief tegenover. Dus mijn antwoord is, nee niet doen. Als je kijkt naar grote bedrijven met ook boeken reviews, dan zie je duidelijk dat hier een marketing strategie achter zit. Blijf bij jezelf, wat past bij jou en hoe wil jij aan nieuwe reviews komen? Want via deze manier, koop je eigenlijk reviews. Werk daarom vanuit je eigen marketing strategie, ga het gesprek aan met je klanten. De weg naar een warme band en langdurige samenwerking.

#Tip 4: Via een website reviews verzamelen

Er zijn verschillende tools die reviews voor je verzamelen. Denk aan Google Reviews, Feedback Company, Kiyoh en Trustpilot. Als WebwinkelKeur partner adviseer ik onze webwinkel klanten via dit keurmerk te gaan werken. Want als potentiële klant is het zo fijn om recente reviews te lezen. Met review verzoeken die automatisch voor je worden ingesteld, werk je vanuit een goede marketing strategie. Reageer ook op negatieve reviews. Heel belangrijk om in contact te blijven met je klanten. Een webwinkel Keurmerk is een absolute aanrader voor webwinkeliers.

#Tip 5: Gebruik reviews als marketing strategie

Gebruik reviews dus ook als een ervaring van je klanten. Luister goed naar ze en kijk waar je de hulpvraag nog verder kunt gaan verdiepen. Blijf kijken door de ogen van je ideale klant. Door nu nog meer vanuit een marketing strategie te gaan werken, zal je na elke dienst of opdracht ze ook gaan vragen aan je klanten. En ik weet het, niet van iedereen zal je ze spontaan gaan ontvangen. Maar laat de klant kort in eigen woorden beschrijven, hoe ze jullie samenwerking heeft ervaren. Overleg altijd het review en vraag na of deze op de website geplaatst mag worden. Kijk wat bij jouw bedrijf of webwinkel hierbij goed past.

Reviews van onze klanten

Wat een ontzettend fijne samenwerking met Studio Online Marketing. Aan het begin van de samenwerking was ik een enorme chaoot in mijn hoofd. Ik streef altijd naar perfectie maar dat bracht me dit keer ook onrust. Door de Business Calls met Audrey en haar expertise heeft ze me geleerd rust en structuur aan te brengen in mijn planning.’ – Bodybalance033

‘De Business Calls met Audrey zijn voor mij altijd heel waardevol. Audrey denkt goed met mij mee, stelt de juiste vragen en zorgt ervoor dat ik weer met nieuwe energie aan de slag kan. Wat ook erg fijn is dat je na afloop van het gesprek een rapport ontvangt met de tips en adviezen, zo kan je echt doelgericht aan de slag gaan.’ – Kauwsieraden & meer

Dank je wel voor je ongelooflijke vaste basis altijd. Jouw rust en kalmte en overzicht zet mij elke keer weer terug op het juiste pad. Door mijn eindeloze stroom van ideeën en overal mogelijkheden zien, raak ik zelf steeds het overzicht kwijt, waardoor ik ook energie verlies om ermee aan de slag te gaan. Na een coachgesprek met jou zie ik ineens weer de lucht. Met deze focus en structuur werken we samen aan de juiste planning!’- Mooi Advies

Onze reviews zie je op de homepagina, onder de diensten en de over mij pagina terugkomen. Blijf regelmatig nieuwe reviews toevoegen. Want enkele reviews van jaren terug, zal niet veel vertrouwen geven. Weet dat nieuwe klanten reviews regelmatig langs moeten zien komen, willen ze zelf de start maken om contact op te nemen. Blijf dus vanuit deze marketing strategie werken, blijf in verbinding met je klanten en plaats een oproepje via de social media. Want reviews zijn van meerwaarde voor je potentiële klanten.

Nieuwe review-wet vanaf 2022

Sinds 28 mei 2022 zijn er nieuwe regels voor reviews. Dat betekent mogelijk wat aanpassingen in hoe je recensies en reviews laat zien op je website. ‘Je mag alleen nog recensies en reviews tonen van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht of gebruikt’.  Deze nieuwe regels zorgen voor meer duidelijkheid, vooral voor webwinkeliers. Lees hier alles over in het artikel bij Frankwatching door Charlotte’s Law, de jurist voor online ondernemers. Een boete kan flink oplopen, tijd om je hier extra in te verdiepen. Maak reviews op de juiste manier zichtbaar, want ze zijn en blijven een aanrader voor je website.

Lees ook

Download hier het E-book Marketingplan voor
jouw bedrijf of webwinkel

Gratis Groeigesprek

Gratis E-book

Business Community