Als je je producten verkoopt via een stenen winkel, dan kunnen bezoekers precies zien wat ze kopen: hoe groot of zwaar het product is, ze kunnen het vastpakken, voelen, aan alle kanten bekijken, er aan ruiken, het uitproberen of passen. Al deze ervaringen mis je in een webwinkel. Daar moeten online consumenten het doen met de productfoto’s en teksten die de webwinkelier geplaatst heeft. Dat maakt het een stuk lastiger om een product te verkopen. In dit blog geef ik je graag een aantal tips om de beleving zo goed mogelijk te maken. Verleid je bezoekers met goede foto’s!

Creëer een verlangen naar je producten

Om een product te kunnen verkopen moet er vanuit de klant een verlangen zijn. Soms is dat er al en is een bezoeker doelgericht op zoek naar een bepaald product. Dan is het vooral zaak om goede en volledige informatie te geven. Soms is het verlangen er nog niet en is een consument op zoek naar inspiratie of wordt er zomaar wat rondgekeken. In dat geval kun je door middel van mooie productfoto’s en sfeerfoto’s een verlangen oproepen. Het ‘Dit wil ik hebben!- gevoel’.

Duidelijke productfoto’s

Het doel van een productfoto is om de bezoeker een zo goed mogelijk beeld te geven van een product. Gebruik dus geen storende achtergrond. Helaas kom ik nog steeds webwinkels tegen die hun producten op de vloerbedekking of laminaatvloer fotograferen. Niet doen! De meeste producten komen het beste tot hun recht met een egaal witte achtergrond. Dat kun je heel eenvoudig realiseren door het gebruik van een witte muur, witte (schilder)doeken, witte vellen papier of voor kleinere producten een speciale fotografie-tent. Zorg voor goed licht, eventueel door het gebruiken van daglichtlampen. Met een beetje na-bewerken in Photoshop maak je zo vrij eenvoudig vrijstaande productfoto’s. Vergeet niet om elk product van meerder kanten te fotograferen en ook details vast te leggen. Geef consumenten het gevoel dat ze jouw producten van alle kanten kunnen bekijken, alsof ze het daadwerkelijk in hun handen hebben.

Verleidende sfeerbeelden

Naast productfoto’s raad ik je aan om ook mooie sfeerbeelden toe te voegen, zowel op de productpagina’s als op andere plekken in de webwinkel. Daarmee creëer je vrij eenvoudig een bepaalde beleving om je producten. Je laat zien in welke situaties jouw product gebruikt kan worden, hoe het te combineren is en hoe het er uit kan zien als een klant jouw product koopt. Een voorbeeld dat ik graag gebruik is dat van een dekbedovertrek. Je kunt dat in de verpakking fotograferen, maar het spreekt natuurlijk veel meer aan als je er een mooie sfeerfoto van een opgemaakt bed bij plaatst. Of als je servies verkoopt: toon dan niet alleen foto’s van de borden en het bestek, maar maak ook een mooie foto van een sfeervol gedekte tafel. Zo creëer je een verlangen bij de consument.

Ook een goed voorbeeld vind ik de prachtige sfeerbeelden van webwinkel Paper-time.

Door de planners op verschillende manieren en in verschillende situaties te laten zien creëert deze webwinkel een verlangen bij hun doelgroep.

Wil je leren hoe je zelf mooie foto’s maakt?

Zelf mooie sfeerbeelden kan best een uitdaging zijn. Je kunt het uitbesteden natuurlijk, maar wil jij liever leren hoe je jouw producten op een professionele manier op de foto zet en hoe je zelf mooie sfeerbeelden maakt? Kom dan naar de masterclass Productfotografie & Productstyling op het Boost je Webshop Live Event op zaterdag 10 maart. Fotograaf en vormgever Ester Verheijden gaat je hier uitgebreid over vertellen!

Dit blog is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop. Kijk voor meer webwinkeltips op succesmetjewebshop.nl.