Ga op een vaste dag content inplannen op Facebook

De meeste vragen van ondernemers over het Facebook beheer, is dat er geen ritme komt in het schrijven van nieuw content. Met de vraag ‘plan jij al je Facebook berichten in op een vaste dag’, zijn er nog maar weinig ondernemers die hier al volgens een duidelijk en goede strategie mee werken. Tijd om hier eens een blog over te schrijven, ook structuur en regelmaat zijn hierbij heel belangrijk. Want uiteindelijk zijn we te druk, om de hele dag door ons nieuwsoverzicht te scrollen. Overal willen we zijn, we willen zoveel volgen, maar ik kan je vooral adviseren zorg voor meer focus en structuur. Ga je Facebook content op een vaste dag inplannen.

Via onze groep 52 Weken Content Marketing komen regelmatig polls langs, met stellingen of vragen. Hier was ook te zien dat er nog te weinig gebruik wordt gemaakt van het inplannen van je Facebook berichten. En juist op Facebook, kan je dit snel inplannen; maar het doen is toch een tweede. Hierbij geef ik je een aantal tips, die het inplannen volgens een juiste strategie je meer structuur zal gaan geven. Ben jij ook klaar voor meer focus en overzicht?

#Tip 1 Ga op een vaste dag inplannen

Als je spontaan je berichten blijft plaatsen, zal je zien dat je zo weer twee dagen verder bent. Geen inspiratie hebt gehad, of te druk was om nieuwe content te plaatsen. Tijd om tot actie over te gaan. Met als advies dat je moet gaan werken om volgens een vaste planning dit te gaan doen. Kies één dag of twee dagen per week waar je een uur voor gaat inplannen. Start hier de maandag mee, na het beantwoorden van de mails. Door er een vaste dag voor te gaan gebruiken, ga je werken volgens een vast patroon. Blijf dit doorzetten én herhalen.

#Tip 2 Schrijf het als activiteit uit in je planner

De volgende stap is, dat je het als activiteit ook gaat inplannen in je planner. Ga hier bewust mee aan de slag, anders ga je merken dat er zo weer andere werkzaamheden zijn. Door het volgens een juist structuur in te gaan plannen, ga je snelheid krijgen in het plaatsen van berichten. Het zal je nieuwe inspiratie geven om hier op een vaste tijd mee aan de slag te gaan. En komt er een opdracht tussendoor, plan het opnieuw in op de volgende dag. Zorg voor goede focus en blijf werken volgens deze social media strategie.

#Tip 3 Schrijf inspiratie via de concepten

Veel ondernemers maken nog geen gebruik van ‘concepten’ bij het inplannen op je zakelijke Facebook pagina. Conepten zijn vaak goed in te zetten in tijden als je extra inspiratie hebt. Maak een bericht onder concepten en schrijf je content later verder uit, door het in te plannen op een vaste dag. Zeker in tijden van drukte, kan je de concepten snel gaan gebruiken. Voor altijd inspiratie in tijden waar je niet toekomt aan content schrijven. Concepten kunnen worden gelezen, bewerkt of gepubliceerd door iedereen die een beheerder of redacteur van de pagina is. Maak jij hier zelf nu ook al gebruik van?

#Tip 4 Blijf snel reageren op vragen van volgers

Als je berichten staan ingepland, zal dit je rust en focus geven. Het zorgt voor minder afleiding, je weet immers dat je content op de vaste tijden online komt te staan. Wel is het belangrijk dat je voor de interactie met je volgers blijft gaan. Dus komen er vragen, reageer dan ook snel op deze berichten. Like reacties van je volgers en reageer ook hier weer op. Zorg voor ‘sociale marketing’ en maak jezelf zichtbaar bij je volgers. Het zal zeker vertrouwen geven als je snel zal reageren. Maak van je volgers fans mét een gunfactor.

#Tip 5 Gebruik informatie uit je statistieken

Statistieken geven je informatie over de prestaties van je pagina. Ze bevatten onder andere demografische gegevens over je doelgroep en hoe mensen op berichten reageren. Met deze paginastatistieken heb je toegang en inzicht in de afgelopen twee jaar, als leeftijd, geslacht, locatie en de tijd wanneer ze vooral je pagina bekijken. Gebruik dan ook de statistieken om meer inzicht te krijgen hoe mensen interactie hebben met de pagina. Bekijk de prestaties van afgelopen maand en ontdek welke berichten goed presteren bij het grotere publiek.

Ben je op zoek naar handige tools om je social media mee in te plannen? Blijf ook ons volgende blog volgen, wil je ook Instagram en Twitter gaan inplannen? Hier ga ik je kennis laten maken met praktische tools die je naar wens hierbij kan gaan gebruiken. Wil je meer weten over onze dienst Facebook beheer? Lees hier meer informatie voor ondersteuning of advies en coaching bij het beheren van Facebook. Maak meer succes met je social media!