Je hebt er vast al eens van gehoord, of misschien heb je het zelfs al geïnstalleerd en gekoppeld met je website, Google Analytics. Google Analytics is het programma om meer inzicht te krijgen in wie er naar je website komen en hoe zij zich gedragen. Dit inzicht is belangrijk omdat je met deze gegevens je website verder kunt verbeteren en daarmee de kans op een verkoop kunt vergroten. Meten is immers weten. In dit blog deel ik mijn drie meest favoriete rapporten met jou en vertel ik je wat je hier uit kunt halen.

Het Doelgroep overzicht

Als je al met Google Analytics hebt gewerkt zal je dit rapport zeker wel bekeken hebben. Het Doelgroep overzicht geeft je informatie over één van de belangrijkste dingen voor je online bedrijf, namelijk over je bezoekers. Om specifiek te zijn geeft dit gedeelte je informatie over hoeveel bezoekers je ontvangt en wie je bezoekers zijn. Naast het basisrapport kun je echter nog veel meer halen uit het Doelgroep overzicht rapport halen. Zo kun je segmenten toevoegen om verschillende groepen met elkaar te vergelijken en statistieken toevoegen om meer gegevens weer te geven in de grafiek.

Alhoewel het fijn is om te weten hoeveel en welke bezoekers je website trekt, kun je verder hier geen informatie uithalen waarmee je jouw website kunt verbeteren. Daarvoor gebruik ik wel het volgende rapport, Alle pagina’s.

Alle pagina’s overzicht

Je vindt het overzicht Alle pagina’s onder Gedrag en dan Site-content. In dit overzicht staan alle bezochte pagina’s, gesorteerd op aantal paginaweergaven. In dit overzicht kun je zien welke pagina’s veel worden bezocht en ook het bouncepercentage en uitstappercentage per pagina. Zo zal je home pagina bijvoorbeeld bovenaan staan als je kijkt naar het aantal paginaweergaven. Als je in de grijze balk bovenaan de kolommen op uitstappercentage klikt, sorteert Google Analytics de pagina’s op dit percentage. Zo kun je eenvoudig zien welke pagina tot welk percentage website verlatingen leidt.

Zo kun je via dit rapport zien waar verbeteringen zijn aan te brengen om meer uit de betreffende pagina te halen. Om een voorbeeld te geven: Een deel van je bezoekers klikt op je pagina verzending. Op deze pagina heb je de informatie staan over de verzending en de verzendkosten. 100% van je bezoekers verlaten, na het zien van deze pagina, je website.

Voor mij is dit een teken aan de wand. Want waarom verlaten deze bezoekers juist via deze pagina je website? Neem deze pagina eens goed onder de loep en bekijk het door de ogen van je klant. Wat kan tegengevallen zijn, de levertijd of misschien wel de verzendkosten? Pas de pagina (en wellicht dus je levertijd en verzendkosten) aan en kijk na een maand nog eens naar dit rapport. Als je verbeteringen ziet, dan zit je dus op het juiste spoort en zal deze aanpassing je meer klanten op gaan leveren.

Acquisitie-overzicht

Mijn laatste favoriete rapport is het Acquisitie-overzicht. Het acquisitie-overzicht is een rapport waar ik zelf regelmatig naar kijk omdat deze je veel informatie geeft over de herkomst van je bezoekers.

Je ziet in één overzicht de verdeling tussen de verschillende kanalen, het gedrag per kanaal en je conversie percentage per kanaal. Hiermee kun je dus in één keer zien welk kanaal voor jou het meeste oplevert en waar het dus de moeite waard is meer in te investeren.

Hieruit kun je dus ook goed halen welk kanaal voor jou minder interessant is. En, gezien je maar 24 uur in een dag hebt, kun je op basis hiervan zelfs besluiten bepaalde kanalen te laten vallen. Zo heb ik in het verleden besloten niet langer met Twitter bezig te zijn omdat dit kanaal mij niets opleverde.

TIP: Door op één van de kanalen te klikken kun je nog verder inzoomen op de herkomst van je bezoekers. Heb je dit zo al eens bekeken?

Hoe haal je het meeste uit Google Analytics?

Google Analytics gekoppeld hebben met je website is één ding, maar wil je echt wat uit Google Analytics halen dan zul je het ook echt moeten gebruiken. Plan daarom maandelijks, en liever nog wekelijks, tijd in om te zien wat er op je website gebeurt en waar je verbeteringen kan aanbrengen. Zo haal je het meeste uit alle informatie die Google Analytics je geeft.

Dit blog is geschreven door Gea Simons van Jouw technische coach. Gea helpt online onderneemsters met het technische gedeelte achter hun online bedrijf en het gebruiken van (online) tools en programma’s. Als expert staat Gea ook voor onze klanten klaar, bij advies en coaching voor vele technische zaken.