Als je producten verkoopt, dan kan ik het je absoluut aanraden om je eens wat meer te verdiepen in psychologie. Iemand die een online aankoop doet – of dat nu over een dienst of product gaat – ervaart allerlei emoties en gedachteprocessen. Overigens zijn ze zich daar lang niet altijd van bewust. Maar het gebeurt wel en als jij deze gedachteprocessen begrijpt en daarop weet in te spelen heeft dat een positief effect op je omzet. Onbewust kun je mensen stimuleren om jouw producten te kopen. Hoe je dat doet leg ik je in dit artikel uit.

Risico-ontwijkend gedrag

De meeste mensen houden niet van risico’s nemen. Ga maar na hoeveel verzekeringen er afgesloten worden. Je kunt tegenwoordig zo’n beetje alles verzekeren. Risico’s worden zoveel mogelijk vermeden.

Stel je krijgt de mogelijkheid om een wedstrijd aan te gaan met 30% kans dat je €300 verliest en 70% kans dat je €1000 wint. Grote kans dat je deze wedstrijd niet aan gaat, gebaseerd op je gevoel. Bekijk je de statistieken, dan zou het juist wel slim zijn om de wedstrijd aan te gaan. De kans om te winnen is groter dan de kans om te verliezen.

Mensen vertonen van nature risico-vermijdend gedrag. Het is goed om dit in gedachte te houden bij het inrichten van je website of webwinkel. Elke transactie in je webwinkel betekent namelijk een risico voor je klant.

Hoe verminder je risico’s op je website?

Om meer te verkopen dien je risico’s dus zoveel mogelijk te vermijden. De eerste stap in dit proces is het begrijpen van je potentiële klanten. Onderzoek waar voor hen de risico’s zitten. Zijn ze bang dat je niet levert waardoor ze hun geld kwijt zijn? Vragen ze zich af of de levertijd niet te lang is, waardoor ze het product niet op tijd in huis hebben? Zijn ze bang dat het product tegen zal vallen? Of wellicht zijn ze bang dat hun geld gestolen wordt omdat de transactie niet veilig verloopt. Erken de risico’s die aan een transactie vastzitten en probeer deze zoveel mogelijk weg te nemen.

Dat doe je op de volgende manieren.

Bied gratis samples aan

Een eenvoudige optie om risico’s te verminderen is het aanbieden van gratis samples. Dit werkt goed voor verzorgingsproducten, maar ook voor papierwaren, stoffen en voedingsmiddelen. De potentiële klant kan het product testen voordat de daadwerkelijke bestelling geplaatst wordt. Zo kunnen ze vooraf beoordelen of het product het geld waard is.

Geef een niet-goed-geld-terug garantie

Een andere strategie die het risico voor online shoppers vermindert is het aanbieden van een niet goed geld terug garantie. Natuurlijk ben je als webwinkel eigenaar verplicht om een retourtermijn van 14 dagen aan te bieden, waarbinnen de consument zijn geld kan terugkrijgen. Communiceer dit ook duidelijk naar je bezoekers. Eventueel verleng je deze termijn naar 30 dagen, om nog meer zekerheid te bieden. De meeste mensen maken geen gebruik van dit recht van retour, maar het noemen ervan verlaagt wel de drempel om online een aankoop te doen.

Optimaliseer de checkout pagina’s

Een laatste manier om risico’s voor bezoekers te verlagen is het slim inrichten van de checkout pagina’s, oftewel de bestelpagina’s in je webwinkel. Toon zaken als levertijd en verzendkosten. Zorg ervoor dat men hier niet naar hoeft te zoeken. Meld ook duidelijk je contactgegevens op de website en bied eventueel een live-chatmogelijkheid aan. Uiteraard zorg je er ook voor dat de betaling veilig kan verlopen.

Wat heb jij op je website of in je webwinkel gedaan om de risico’s voor je klanten te verlagen? Reageer hieronder!

Dit blog is geschreven door Astrid van Kollenburg van Succes met je Webshop. Kijk voor meer webwinkeltips op succesmetjewebshop.nl.

Download het e-book met 15 Content Marketing Tips voor jouw bedrijf