Na het goed opzetten van Instagram Marketing  is het belangrijk om een # hashtag onderzoek te starten. Via Instagram en ook Twitter zijn hashtags belangrijk, ze helpen met online marketing en de vindbaarheid van nieuwe content. Inmiddels zijn hashtags op Instagram een unieke taal geworden. Het blijft dan ook een kunst om met de juiste hashtags, gebruikers te vinden voor je doelgroep. Maar hoe doe je dat? Via vraag en antwoord help ik je verder met het hashtag onderzoek. Ga hiermee aan de slag, op weg naar meer online zichtbaarheid via de social media. Lees hier ons blog over het starten met Instagram.

# Hoe start ik een hashtag onderzoek?

Een hashtag-onderzoek kan je direct zelf op Instagram starten. Instagram heeft hiervoor een fijne optie waar je snel kunt zoeken naar hashtags. Zo komen hier ook gerelateerde hashtags langs, die interessant kunnen zijn. Zo zijn er ook tools die je hierbij kunt gebruiken, zoals Hashtagify.me. Laat je vooral inspireren bij je doelgroep. Wat zijn belangrijke zoekwoorden voor jou? Kijk ook goed om je heen. Welke hashtags worden door jouw doelgroep gebruikt?

# Wat zijn voor mijn bedrijf goede hashtags?

Ik zou je adviseren, om een lijst voor jezelf te maken van belangrijke zoekwoorden voor jouw bedrijf of webwinkel. Wat zijn goede hashtags die ook door je collega winkels worden gebruikt? Wees ook creatief bij het plaatsen van bekende en nieuwe hashtags. Gebruik niet altijd dezelfde, maar maak een goede afwisseling in hashtags. Door hier creatief mee om te gaan, kan je zeker de zichtbaarheid vergroten. Ga ook eens zoeken via de ‘zoekfunctie’ op Instagram, om meer informatie over een onderwerp te vinden. Zo kan je ook hashtags gaan volgen, die praktisch in je nieuwsoverzicht langskomen. Ga hier naar kijken, Instagram heeft hier zoveel fijne mogelijkheden voor. Door het onderzoek zal je bewuster nieuwe hashtags gaan ontdekken. Leer je doelgroep nog beter kennen door een juist hashtag-onderzoek.

# Hoeveel hashtags kan ik gebruiken?

Per bericht op Instagram kan je maximaal 30 hashtags gebruiken. Maak hier dan ook gebruik van bij het plaatsen van waardevol content. Een goed bericht schrijven is belangrijk, maar de hashtags geven hierbij de juiste waarde aan de tekst. Je hebt de mogelijkheid om de hashtags onderaan het bericht te plaatsen. Ook kan je ze in een eerste reactie plaatsen, beide is goed bepaal zelf  hierbij wat voor jou goed voelt. Zelf plaats ik ze onderaan de tekst, maar gebruik dan ook voldoende witruimte om het overzichtelijk te houden.

# Wat zijn sterke hashtags op Instagram?

Wil je echt opvallen, gebruik dan zeker niet alleen de algemene hashtags. Deze worden veel door ondernemers in jouw doelgroep gebruikt. Je wilt immers opvallen, daarom wil ik je graag deze tip geven. Ga een unieke hashtag bedenken en gebruiken. Een hashtag die past bij jouw content, waar al je berichten onder komen te staan. Zo heb ik een speciale hashtag voor het 52 Weeks Project. Hier geef ik wekelijks informatie over social media, content marketing en zakelijk bloggen. Voor onze volgers zijn de tips zo snel terug te vinden.

# Instagram hashtags volgen: zo doe je dat!

Naast personen kun je ook afzonderlijke hashtags op Instagram gaan volgen. Vervolgens gaan de algoritmes van Instagram hiermee aan de slag om de beste en relevante foto’s en video’s te vinden die bij dat onderwerp horen. Zo volg je een hashtag op Instagram:

  1. Open en tik op het vergrootglas
  2. Vul de hashtag in die je wilt gaan volgen
  3. Kies het juiste zoekresultaat
  4. Druk op de volgknop om de hashtag te gaan volgen

Dit zorgt ervoor dat de beste resultaten van een specifieke hashtag voortaan in je tijdlijn verschijnen. Je ziet hierdoor dus ineens foto’s van personen die je niet zelf volgt, in je feed verschijnen. Dit werkt ideaal om belangrijke onderwerpen actief mee te volgen.

Volg je al mee: via #52socialmediatips zoek het maar eens op via Studio Online Marketing op Instagram. Link in bio, want hier plaats je ook de persoonlijke hashtag. Heb jij ook een unieke hashtag? Laat deze zien in je berichten en plaats deze direct in je bio. Het hashtag onderzoek is ingezet. Nog een fijne tip, plaats je favorieten hashtags in notities van je smartphone. Zo kan je ze altijd snel plaatsen, blijf werken aan de juiste Instagram Marketing.