LinkedIn bestaat inmiddels al meer dan 15 jaar, maar is allang niet alleen een CV-databank meer. Inmiddels is LinkedIn uitgegroeid tot een populair content platform voor zakelijke bedrijven. Doordat steeds meer van mijn klanten de weg naar LinkedIn vinden, werd het tijd om mezelf hier ook in te verdiepen. Welkom dus in de wereld van LinkedIn, waar je als bedrijf jezelf goed zichtbaar kan maken. Reden genoeg om jou mee te nemen, want ja de connecties blijven per week groeien. Ik merk al snel, dat het fijn is om met andere experts in gesprek te gaan, de weg makkelijker is om elkaar direct vragen te stellen.

Maak je bedrijf zichtbaar via LinkedIn

Maak jij zelf ook al gebruik van LinkedIn? Ik deel mijn vijf tips bij het inzetten van een profiel, voor jou als zakelijk bedrijf. Want wat zijn de tips om jezelf goed zichtbaar te maken? Tijd voor een test, de vindbaarheid via de hashtags werken op LinkedIn ook prima. Maar denk wel na, wat voor content je hier wilt gaan plaatsen. Het is een ander media als Facebook, ga kijken of jouw doelgroep hier is te vinden. Want weet bij elk social media, wat voor content goed is om plaatsen. Maar het bekendmaken van een training of workshop, je nieuwe E-book en vooral het delen van je artikelen werkt hier heel goed. Ga je ook de connectie aan?

#Tip 1 | Start met een goed profiel

Voordat je actief op zoek gaat naar connecties in je netwerk, is het tijd om een goed profiel aan te maken. Neem hier ook de tijd voor, dit is je visitekaartje voor het bedrijf. Want de LinkedIn profiel moet laten zien waar jij voor staat. En nog belangrijker, een profiel voor jou als zzp’er is vooral om klanten aan te trekken. Ga op LinkedIn voor nog meer online zichtbaarheid, als aanvulling op je bestaande sociale media. Een goed profiel geeft vertrouwen met een gunfactor en hiermee laat je een goede indruk achter. Wat wil je uitstralen? Laat dat ook zien in je profiel, nu kan je ook content en artikelen plaatsen onder ‘uitgelicht’. In de achtergrond foto kan je meer van jezelf laten zien, maak hier ook gebruik van. Nog steeds maakt 70% van alle profielen gebruik van de standaard achtergrond.

#Tip 2 | Vergroot je netwerk op LinkedIn

Nu je een goed profiel hebt staan, is het tijd om de connectie aan te gaan op LinkedIn. Als je meer contacten gaat toevoegen aan je netwerk, wordt je beter gevonden. Ook kan je bedrijven gaan volgen die voor jou interessant zijn. Een volgende stap zou dan ook kunnen zijn, om voor je bedrijf ook een pagina aan te maken. Maar wat ik zie is dat dit juist prima kan via je persoonlijk account. Maak je zichtbaar en ik zie in LinkedIn juist een kanaal, waar je snel in contact kan komen met potentiële klanten. Maak hier ook gebruik van, ga kijken of LinkedIn ook aansluit bij jouw bedrijf. Vergroot hiermee je netwerk en maak je zichtbaar.

#Tip 3 | Promoot je evenement of weggever

LinkedIn zal goed voor je gaan werken als je blog artikelen schrijft en trainingen of workshops geeft. Promoot hier je nieuwe E-book en deel je blog artikelen. Met de juiste hashtags maak je hier een goede start naar meer zichtbaarheid. Het algoritme werkt toch weer anders als via de overige social media. Daarom adviseer ik bedrijven om Facebook samen met LinkedIn te gaan combineren. Gebruik de zichtbaarheid op LinkedIn ook, om weggevers te laten zien. Werk hier ook volgens de 80/20 regel, voor een combinatie bij het plaatsen van nieuw content. Een fijne regel om te gebruiken.

#Tip 4 | Laat je als expert zien

We leven in een tijd dat alles snel gaat, vooral online. Mensen vergeten ook weer snel. Je moet daarom goed zichtbaar blijven, zodat mensen je ook onthouden. Het is daarom belangrijk om je continu als expert te laten zien. Help anderen, geef informatie en tips, zonder hierbij jezelf te verkopen. Het draait in de social media vooral om de gunfactor. Je zal gaan zien hoe meer je geeft, je meer terug krijgt. En dat geven kan al via het content delen, iemand voorstellen of vragen te beantwoorden. Maak jezelf dus zichtbaar als expert.

#Tip 5| Maak je contact persoonlijk

Wanneer je met iemand een verbinding wilt maken, stuur dan een uitnodiging. Als de persoon jou nog niet kent, vertel dan in de uitnodiging waarom je hem/haar uitnodigt. Als je verzoek wordt geaccepteerd kan je daarna nog een bedank verzoekje sturen. Dit werkt heel fijn via LinkedIn, je maakt snel contact en maak het hierbij extra persoonlijk. Dit laat veel van jou als expert zien. Zo zal LinkedIn goed voor jou gaan werken, ga in contact en leer je connecties kennen. Zo blijf je bouwen aan je netwerk met een goede online zichtbaarheid.

Als je een LinkedIn account aanmaakt krijg je automatisch een standaard URL. Dit is het internetadres van je profiel. Deze standaard URL kan er niet mooi uitzien, is weinig onderscheidend en werkt niet voor de persoonlijke branding. Het is mogelijk om nu een persoonlijke URL aan te maken, ook voor het delen op je website of onder je E-mail.

  • Klik bovenaan je homepagina op pictogram
  • Klik op profiel weergeven
  • Klik op openbaar profiel + URL bewerken
  • Klik in rechterbalk op het potloodje
  • Voer laatste gedeelte nieuwe naam in
  • Gebruik geen spaties en klik op opslaan

Heb je vragen over LinkedIn, zou je hier advies en tips over willen ontvangen? Via het Social Marketing Coach Traject, ontvang je tips en opdrachten om als bedrijf LinkedIn goed in te gaan zetten. Wil je de connectie met mij aangaan? Bekijk hier mijn LinkedIn profiel, laat je ook hier zien, werk aan je SEO en online zichtbaarheid. Vergroot ook hiermee jouw netwerk!