In het vorige blog heb je inspiratie en tips kunnen lezen, bij het inplannen van je content via de sociale media. Via dit blog geef ik 5 tips met praktische tools voor de overige social media. Door het werken met inplannen op een vast moment, ga je volgens een eigen structuur werken. Zo weet je zeker dat er nieuwe content klaarstaat, om met je volgers te delen. Laat jezelf dus regelmatig zien en ga aan de slag met het actief inzetten via twee kanalen. Ga hierbij weer terug naar je doelgroep en ideale klant, welk social media platform past hier goed bij? Ik adviseer zeker om Facebook marketing hierbij te blijven gebruiken.

Ga volgens een plan content inplannen

Met zoveel verschillende social media kan je er een fulltime dagtaak krijgen aan het bijhouden van nieuw  content. Daarom is het belangrijk om voor meer focus te gaan, door met praktische tools te gaan werken. Want in drukke tijden, vakantie, ziekte moet je ook waardevolle content blijven plaatsen. Je wilt immers online zichtbaar blijven en voor meer bereik naar je website gaan. Het is daarom goed om je social media berichten te gaan automatiseren. Werk daarom volgens een duidelijk social media plan. Ga voor de juiste focus door het inplannen van deze content. Maak gebruik van tools, waarmee je berichten hiermee automatisch op je social media kanalen post. Zo blijf je aan de online zichtbaarheid werken. Maak een keuze of deze tools hierbij praktisch zijn, kijk of het aansluit bij je socials.

#Tip 1: Plan op Facebook via Publicatietools

Ga op een vaste dag in de week via publicatietools je Facebook berichten inplannen. Als je dit volgens een eigen strategie gaat gebruiken, zal je zien dat dit vooral al veel focus en rust zal geven. Je gaat hier de berichten ‘plannen’ volgens een datum en tijdstip. Kijk naar je doelgroep en hoeveel content je per week wilt schrijven. Dit zal je meer rust geven, zodat je aandacht naar je vaste werkzaamheden kan gaan. Facebook geeft je ook extra bereik als je volgens dit inplannen zal gaan werken. En nog fijner, deze tool is ook helemaal gratis. Daarna kan je elk bericht weer aanpassen of de datum en tijd blijven vernieuwen. Het werkt ideaal!

#Tip 2: Plan op Instagram via Later

Ben je al bekend met Later? Dit is een gratis tool die je goed kan gaan gebruiken, bij het plannen op Instagram. Het voordeel van deze tool vind ik, dat deze zowel op je mobiel als op je desktop is te gebruiken. Zeker als je naar een oplossing zoekt, als veel van je sfeerbeelden op je laptop staan. Ook is het zo dat Later twee opties zal aanbieden. Namelijk het automatisch content posten als een melding ontvangen op het geplande tijdstip. Dit kan praktisch zijn, als je de hashtags bij voorkeur in een reactie plaatst. Een praktische tool voor Instagram, als je naast het spontaan plaatsen met een week planning wilt gaan werken. Maak je gebruik van het gratis account? Zo kan je per maand 30 berichten inplannen.

#Tip 3: Plan diverse social media via Buffer

Buffer is een praktische tool om juist diverse social media accounts te gaan beheren. Met deze tool kan je ook berichten inplannen. Buffer kan ook fijn werken voor een duidelijk overzicht en als je veel buitenshuis werkt of tijdens vakantie. Via Buffer zie ik fijn voordeel van mogelijkheden om snel content via je netwerk te delen. Er is hiervan een gratis variant waarmee je maximaal 10 berichten kan gaan inplannen, op een beperkt aantal kanalen. Ben je juist op zoek naar meer mogelijkheden, dat kan via een vast bedrag per maand. Kijk hierbij of dit voor je aanspreekt, om meerdere social media accounts gezamenlijk te gaan beheren.

#Tip 4: Plan zakelijke social media via Hootsuite

Nog een gratis en praktische tool waarmee je kan starten met inplannen is Hootsuite. Met dit account kun je tot maximaal 30 berichten inplannen op diverse platformen. Deze planningtool werkt ook op mobiel en desktop. Bij de betaalde versie kan je ook binnen een team samen gaan plannen. Deze tool zal ook veel gebruikt worden voor de zakelijke social media. Denk hierbij aan Linkedin en Twitter. Ideaal om zo ook je blogs als waardevolle content te gaan delen. Een fijne tool als je via Linkedin wilt plannen en overzicht houden.

#Tip 5: Blijf automatiseren en statistieken bekijken

Blijf ook hierbij regelmatig je statistieken bekijken om te zien wat goed voor je werkt. Zo blijf je het inzicht houden wat goede tijden zijn om je content te posten. Je gaat hiermee zeker tijd en stress besparen door goed te gaan automatiseren. Het geeft goede focus en structuur en zo heb je meer tijd voor de fijne interactie met je volgers. Denk altijd aan kwaliteit en niet aan kwantiteit. Het gaat niet om de hoeveelheid berichten, maar de waardevolle content. Kijk welke tool het beste bij jou zal passen, maar ga werken volgens een juiste social media strategie. Door te gaan inplannen ben je bewust bezig en zal je echt meer tijd overhouden.

Het inplannen van je content is heel goed, maar blijf altijd gaan voor de interactie. Laat het beste van jezelf zien, ga de connectie met je volgers aan. Laat zien wie je bent én waarom ze voor jouw dienst of product moeten kiezen. Dit is de kracht van een goede social media!