Inmiddels is social media niet meer weg te denken voor je bedrijf of webwinkel. Een groot deel van de dag en je tijd ben je bezig om actief berichten te posten, op diverse kanalen. Per doelgroep kan de kanalen van social media verschillend zijn. Een webwinkel maakt veel gebruik van Facebook, Instagram en Pinterest, terwijl een bedrijf zich ook meer richt op LinkedIn en eventueel Twitter. Al deze platformen hebben een eigen karakter. Dat betekent dat je de post niet zomaar automatisch moet doorzetten naar één van de andere kanalen. Tegelijkertijd geeft dit ook weer kansen, want het is juist goed om het unieke karakter juist goed te benutten. In dit blog artikel wil ik je aangeven hoe belangrijk dit is voor nu en in de toekomst. Ben en blijf uniek, ook in je social media berichten en interactie met je volgers.

Welke social media voor welk doel?

Met zoveel verschillende kanalen is het heel belangrijk om te kijken, wie je ideale klant is en bij welke doelgroep jouw klanten horen. Een vooronderzoek is hiervoor heel belangrijk. Voor een zakelijk bedrijf kan dit alweer heel anders zijn als voor een webwinkel met babyproducten of tassen voor vrouwen. Via onze social media scan geef ik dan ook het advies om met drie verschillende kanalen te starten. Kijk waar je doelgroep zit, maar ook waar je concurrenten zijn;  want hier wil je jouw bedrijf ook laten zien. Passen fotografie beelden goed bij je dienst of producten? Dan zal Instagram en Pinterest zeker een goede toevoeging zijn, als social media kanaal. Facebook is goed in te zetten voor een bedrijf of webwinkel, ondanks het algoritme en de minder zichtbaarheid als zakelijke pagina.

Succes met social media

Het succes op de social media is afhankelijk van de activiteiten van diverse berichten. In deze tijd met extra algoritme is het heel belangrijk om sociaal te zijn. Maar ook dat je weet waar je op welke tijd moet reageren. Interactie met je volgers is dan ook heel belangrijk, net als het plaatsen van uniek content. Op ieder platform kun je proberen om met je doelgroep in gesprek te gaan. Maar ben je actief op YouTube, dan heb je weer een ander doel. Dit kanaal moet je vooral inzetten om instructies te geven of te reageren op klantenvragen door een instructie video te plaatsen. Deze video’s zijn ideaal ook om juist weer te delen met je Facebook, LinkedIn en Twitter kanalen. Maak een succes met de juiste social media.

Meer interactie met je volgers

Wil je meer en een groter organisch bereik, dan zal je in gesprek moeten gaan met je volgers. Facebook is hier uiterst geschikt voor. Schrijf een bericht zo, dat er een vraag in verwerkt zit en zorg dat hier reacties op gaan komen. Roep reacties op door met nieuws items te gaan werken, dit zal Facebook zeker waarderen. Onderwerpen die op dit moment actueel zijn, krijgen automatisch een hoger bereik in het nieuwsoverzicht. Nu is het zo dat 2% tot 5% van je volgers je berichten te zien krijgen. Een goede tip die goed werkt op Facebook, maak een eigen groep aan en koppel deze aan je pagina. Hier kan je ook berichten plaatsen, vanuit je paginanaam. Het bereik ligt hier al boven de 25% tot 30% en onze ervaring is dat de zichtbaarheid veel beter is. Maak gebruik van polls, betrek je volgers bij nieuwe ontwikkelingen en laat meer hier achter de schermen zien. Via een besloten groep, kan je het zo instellen dat elk nieuw lid door de beheerder goedgekeurd zal moeten worden.

Wil je nog meer tips over de social media en vooral gericht op Facebook Marketing? Boek een social media scan, hierdoor zal je snel zicht krijgen op je doelgroep en de soorten social media kanalen. Wij geven je graag extra tips om een goede social media strategie in te gaan zetten. Kies je voor meer advies en ondersteuning? Bekijk dan eens onze mogelijkheden met de strippenkaart. We geven graag advies en maken op maat een social media strategie.

Download het e-book met 15 Content Marketing Tips voor jouw bedrijf